TT miniworkšopa - 28.2.2015
Pár riadkov na záver:

Peťo F.:tak ako sme sľúbili napíšem pár postrehov zo súkromnej audioshopky v TT.
No kde začať, najlepšie pekne po poriadku restrospektívne.
Hneď na úvod uvediem, že audioshopka prebehla v pohodovej atmosfére bez rušivých momentov (dymové efekty, lietajúce komponenty a pod.:))
Na začiatok Jaro pustil pripravenú aparatúru CD Denon XXX, zosík Philips FA950 a reprosústavy v čiernom laku Beyma/Tonsil.
Prvé CD od P. Lipu jeho najnovší počin som ešte nepočul, ale zdalo sa mi to akosi pod dekou, bez života, také nevýrazné - bez emócií.
Skúsil som rôzne CD čo som priniesol (uvidíte potom vo fotodokumentácii)
Tak sme potom zapojili Rotel RCD-971 a pripravili aj DAC s PCM1702. Rotel oproti Denonu hral podstatne živšie a prítomnejšie, bolo tam toho viac.
Skúsili sme rôzne CD. A potom sme ešte prepínali medzi Rotelom a externým DAC. Po prepnutí na DAC akoby všetko ešte pribudlo, zväčšila sa scéna aj priestor a zvuk aj "prisladilo" bolo to tak muzikálnejšie. Rotel bol taký zemitejší, viac vyrovnanejší a menej farbil.
No a potom sme nahodili bedničky Focal/Seas. Oproti tomu ako to mám doma napočúvané som zhodnotil akustiku Jarovej referenčnej miestnosti čo bol aj vlastne cieľ tejto súkromnej šopky v TT:
- menej basov ako mám doma, nie o moc ale počuteľne
- o čosi viac výšok a stredovýšok, ale to len o chlp a určite to súvisí s menším objemom basov
Vysvetľujem si to tým, že Jarova miestnosť je o čosi menšia ako u mňa aj keď len nepatrne, reprosústavy mám podstatne bližšie u steny (cca 50cm)a čo je hlavné - doma mám koberec.
No zvuk bol ako som ja aj čakal brutal, nakladačka. Jaro bol zaskočený a na toto zrejme nebol pripravený...
Scéna vystrelila dohora a do priestoru takmer všade, pribudla lokalizácia a čitateľnosť, presnosť, pribudla prezentnosť a aj ostrosť.
Toto nie je zvuk pre temných rytierov, toto je totiž len pre silné muzikantské a rockové nátury :))
Nie je to pohodový zvuk, ale veľmi výrazný a presný. Razantnosť a brutálnosť zvuku bola priamo úmerná 2.mocnine hlasitosti.:))
Jaro popíše potom svoje dojmy.
Myslím, že sme tieto bedničky mali hrať až na úplný záver...
Potom Jaro prehodil bedničky SEAS/Usher a zvuk bol medový, príjemný, teplejší a smoothový a tretí rozmer (hĺbka)a lokalizácia akoby po tých Focaloch neexistovali.:))
Takto som to vnímal aj ja doma keď som potom prešiel na Zetagy.
Ešte som chcel popočúvať CD Philipsa, ktorého Jaro vzkriesil k životu a tak vychvaľoval. Hral veľmi príjemne až by som povedal medovo - návykovo, ale chýbali mi stredy a mal som dojem, že sú zvýraznené okrajové pásma. Akoby niektoré informácie na stredoch odfiltroval. Až som Jara podozrieval, že tam zabudoval nejaké korekcie či čo :))Ani sa mi nehce veriť, že je tam jednobitový prevodník, skôr by som uveril, že je tam TDA1540.
Hral tak veľmi analógovo. Čakal som, že bude mať podobný charakter zvuku ako môj Philips CD-940, ale hrá úplne inak.

Jaro: len by som doplnil, že naozaj ten Denon nemá drajv a rytmus a bez Peťovho úsudku, že mu chýbajú emócie a život, by som ho zrejme hodnotil, ako vydarený CD player. Po prepnutí na Rotela sa dostavila požadovaná živosť, plnosť basu, presnosť. Potom sme vyskúšali aj prevodník PCM1702 s pasívnou I/V konverziou. Zvuk prevodníku bol o čosi väčší, teplejší (farebnejší) a hlas Lasicu sa mi zdal pravdivejší, ako na Rotelovi. Hoci neprechovávam nejaké pozitívne emócie k tomuto čipu PCM1702, tak táto vydarená implementácia si ma získala a jeho prednes bol analógový so štipkou romantiky.
Tie čiernoklávírnolakové bedne Beyma/Tonsil, sú bedne na každodenné počúvanie, ale určite to nie je low-end. S prevodníkom to bola radosť počúvať. Potom sme ich vymenili za Focal/Seas. Ešte treba povedať, že Peťo priniesol k bedniam dve výhybky: prvá bola prvého rádu s kompenzáciou na basoch/prvého na výškach a druhá bola prvého rádu na basoch/druhého rádu na výškach (a tam bol ten olejový kondík od Mundorfiho) - tie sme však nepočúvali.
Výmena bední nie je osebe nič mimoriadne, ale čo sa udialo, keď sme pustili signál do bední si neviete predstaviť - to ste teda mali zažiť. Až taký šok som teda nečakal, dobre že som sedel, inak by ma asi prekotilo. To, čo sa z bední vyvalilo by som nazval expanziou priestoru so 100% lokalizáciou, kopcom detailu, čistoty a akéhosi absolútna, kde relatívno neexistuje. Peťo si niekoľkokrát všimol beckroundové vokály o ktorých nemal ani tušenie, že v skladbe existujú. A to som si myslel, že moje bedne nie sú až také zlé. Nie sú zlé, ale tieto Focaly by som zaradil do 4-cifernej cenovej kategórie.
V rámci obedovej prestávky sme sa zastavili u Luba v obchode. A potom klasicky na čínu, kde nám ako starým štamgastom pripravili maxi porcie aj s prídavkom zeleniny. Cestou domou sme fučali a vliekli sa pomalým krokom.
Poobede sme prepínali Rotel/Prevodník a potom sme vymenili bedne za moje posledné Seas/Usher. Ale tie neoslnili, ani nemohli oslniť, lebo mali silného až príliš silného konkurenta. Potom sme ešte počúvali CD midi Philips, ale Peťovi nevyhovoval jeho lavórovitý charakter.
K tomu Focalu by som ešte povedal, že je to skvelý menič, zrejme bude mať minimálne skreslenie a jeho stredový nástavec má pravdepodobne podiel na vykreslení neuveriteľnej veľkosti hudobnej scény.
Takže "Zlatú ladičku" si odnáša Peťo, za výber meničov, za precíznu výhybku prvého rádu s kompenzáciou a za nepopísateľný prejav jeho vtačích búdok.
Audiošopa sa pozvoľne končila. Počuli sme kopec dobrej muziky. V aute sme viedli rozhovor na témy ešte rezonujúcich zážitkov a ale aj na filmovú tému.
V nedeľu sa mi zážitky stále vracali a aj som sa pokúsil trochu preladiť toho midi Philipsa. Stále mi to nejako nejde do hlavy, že môže byť až taký rozdiel medzi meničmi.
Nuž nezostáva nič iné ako - musíte ich počuť!

A Peťo ešte doplnil: ja by som len doplnil, že Jarove bedničky Beyma/Tonsil sa mi páčili a práve s tým DAC PCM1702. Bolo to také príjemné a aj živé a
mali výborný predozadný priestor. Myslím, že sú to vydarené bedničky a Jaro si fakt dal záležať, aby z nich dostal maximum. Veď za tie peniaze je to majstrovské dielo. Oproti tomu Seas/Usher boli viac basovejšie a zafarbenejšie na stredoch. Aj keď výšky Usher sú určite kvalitnejšie ako Tonsil, ale celkovo ma tie malé čierne bedničky viac oslovili a prekvapili v pozitívnom zmysle.
Ešte musím pochváliť Jara, že zosík Philipsa dal do pôvodného stavu a hrá naozaj výborne, najprv som mal obavy či nebudeme meniť za BASF, ale nebol dôvod.
Peťo na výške k Focal som použil Seas 27TBFC/G Mg/Al. Rezonančný má okolo 550Hz a má ferufloid, takže žiadny problém že by nestíhal.
Inak bežne ho používam v 12dB výhybke a delím okolo 1,8-2,2kHz a zvukovo je potom taký príjemnejší.
Obávam sa však, že k akustickej hudbe a Jazzu ten výškač pri 6dB nie je najvhodnejší a v kombinácii s Focal hrá teda riadne ostro (to ale bol aj zámer autora). Rock je preň ideálny. Ako Vás všetkých poznám, tak by ste tam určite radšej dali textilný výškač. Ktovie ako by to s takým výškačom hralo ?
Inak pre Jazz a akustiku doporučujem vypočuť BW CM1, ktoré môžem len tak nezáväzne priniesť kým ich ešte mám - plánujem ich totiž čoskoro predať. Pre rock nie sú príliš vhodné. Inak výhybka to originál 6dB/6dB bez kompenzácií čo sa nejako rozmáha aj v našich búdkach.:))