MS-audio Turntable

Úvod

Keďže patrím k milovníkom analógového zvuku a rád počúvam hlavne staršie nahrávky klasickej hudby od známych vydavateľstiev ako Decca, EMI alebo DG a nepohrdnem ani slovenskou klasikou ako napr. Collegium musicum, musel som si zaobstarať aj kvalitný gramofón. Nakoniec som skončil pri Pro-Ject RPM-4., nakoľko výber bol ohraničený rozpočtom. Časom sa mi však zbierka LP rozrastala a zatúžil som aj po lepšom prehrávači LP-čiek. Po menšej nehode s mojou RPM-4 -kou bolo rozhodnuté. Nový gramofón nebudem kupovať, ale si ho spravím. Chcel som sa pokúsiť pri minime ďaľších investícií dostať kvalitu zvuku a prevedenia v domácich možnostiach čo najďalej. Po rozobratí už mierne poškodenej RPM-4 , ktorá mala odštiepený kus MDF zo šasi, inak ale bola v poriadku, som si ponechal pôvodné ložisko, aj keď nie je nejakej extra kvality, ale keďže som nevedel zohnať lepšie tak som si ho ponechal, ďalej mi ostalo aj hliníkové ramienko, ktoré je podľa mňa v danej cene vynikajúce a používa sa aj v niektorých zahraničných značkách, no a ešte motor a výstupné konektory aj s krabičkou. Gramofón som sa rozhodol urobiť s oddeleným pohonom, skladá sa teda z dvoch hlavných častí.

Motorová časť
Pri návrhu motorovej časti som sa sústredil na dve základné veci. Prvou a pre mňa najdôležitejšou bolo, aby sa hluk(vibrácie) z motorčeka neprenášali na samotný gramofón a druhou bola mechanická stabilita celého pohonu. Taktiež som chcel , aby motorová časť bola dizajnovo zladená s celým gramofónom. Ako základňu som použil masívny hliníkový diel, na ktorý som pripevnil drevený rám tak, aby bol v rovnakej výške ako rám samotného gramofónu, materiál rámu je brezová preglejka. Do preglejky som vyfrézoval otvor na uloženie motorčeka a vypínača a drážku na vedenie sieťového káblu k motorčeku. Motorček je uložený pružne na gumených podložkách, aby sa jeho vibrácie čo najmenej prenášali na samotný rám. Na hliníkovej základni sú ešte nalepené malé polyuretánové podložky. Takto sa mi podarilo znížiť prenášanie vibrácii na minimum. Na motorčeku som ešte zmenil remenicu, pretože v pôvodnom Pro-Ject RPM-4 motorček nepoháňal priamo tanier ale subtanier, ktorý má menší priemer. Keďže ja som chcel remienkom poháňať priamo tanier, ktorý má priemer oveľa väčší, musel som patrične zväčšiť aj priemer remenice. Remienok som objednal nový z firmy Pro-Ject.
Tanier
V pôvodnom gramofóne bol použitý tanier z materiálu MDF. Tento sa mi však vôbec nepáčil. Prvý dôvod bol samotný materiál, ktorý sa mi nezdal dostatočne mechanicky vhodný, druhý dôvod bol vzhľad. V pôvodnej verzii bol povrch taniera nastriekaný striebornou farbou, ja som ho najprv prestriekal na čiernu, ale nebolo to ono. Nakoniec mi jeden môj kamarát ponúkol, že mi ho vysústruží z Plexiskla. Mali sme však len hrúbku 10mm, preto som použil vlastne taniere tri a zlepil som ich spolu kvalitným lepidlom. Takto mi vznikol masívny, rezonanciám pomerne odolný ťažký kus. Väčšia váha taniera spôsobuje, že pri rozbiehaní treba tanieru trochu pomôcť, po rozbehnutí však motorček už len udržuje konštantné otáčky na čo jeho výkon úplne postačuje. Váha taniera zabezpečuje väčšiu zotrvačnosť taniera a tým menšiu citlivosť na prípadné krátkodobé zmeny v chode motora. Na tanieri v pôvodnej verzii bola ešte filcová podložka. Tá bola nekvalitne odstrihnutá, takže nebola kruhová, ale nepravidelne elipsovitá. Navyše vďaka jej elektrostatickým vlastnostiam priťahovala prach a väčšinou sa aj prilepila na samotnú LP. Nakoniec som sa rozhodol, že si skúsim podložku vyrobiť sám. Použil som na to dvojzložkový silikón používaný na výrobu tlačiarenských tampónov. Ten som zmiešal v správnom pomere a vylial na zrkadlo, ktoré som si predtým dal do presnej roviny. Po vytvrdnutí som skalpelom vyrezal kruh podľa staršej platne. Podložka má hrúbku cca 3mm. Po otestovaní som zistil, že táto podložka je tiež mierne náchylná vytvárať elektrostatický náboj, je to však oveľa lepšie ako pri podložke z filcu. Po položení prvej LP na túto novú podložku som bol veľmi prekvapený, ako na nej platňa sedí. Mal som pocit, akoby sa stala súčasťou taniera. Myslím, že svoj účel plní za minimum nákladov perfektne. Momentálne okrem tejto podložky testujem aj prehrávanie LP bez akejkoľvek podložky. Zvuk má úplne odlišný charakter, je vzdušnejší, transparentejší. Pri použití podložky je zvuk zase zemitejší, hutnejší, výšky sú akoby mierne pritlmené. Takže tu sa núka možnosť doladiť si zvuk podľa svojich predstáv.

 

Prítlačný clamp

Prítlačný clamp som si dal vyrobiť u kolegu v práci. Základňa je hliníkový tanierik a na nej je guľatina z medi. Tieto dva diely som zlepil a prelakoval transparentným lakom, aby materiál po čase nezaoxidoval. Hmotnosť clampu je 0,75kg.

Šasi
Samotné šasi sa skladá z niekoľkých častí. Najprv som si vyrobil z brezovej preglejky rám. Na ten som potom zo spodu pripevnil hliníkový plech hrubý 5mm. Takto mi vznikla vanička, do ktorej som na dno prilepil samolepiaci plát bitumenu. Potom som si z MDF 32mm vyrobil diel, na ktorom je pripevnené ložisko taniera a samotné ramienko. MDF diel som ešte predtým nastriekal matným čiernym sprejom. Rozmer nosného MDF dielu je upravený tak, aby sa po vložení do rámu bočnými stenami nedotýkal rámu, ale ležal len na bitumenovom pláte.Potom som teplovzdušnou pištoľou nahrial bitumen a keď bol dostatočne roztopený, pritlačil som naň nosný diel z MDF. Takto som docielil to, aby nosný diel ložiska a ramienka nebol na pevno pripevnený na ráme, ale plával na bitumenovom pláte, čím so ho vďaka vlastnostiam bitumenu mechanicky odizoloval . Bitumen je po akustickej a mechanickej stránke takmer mŕtvy materiál, čiže výrazne zamedzí prenosu možných rezonancií napr. z motorčeka. Celé šasi je pomerne ťažké a pôsobí masívnym dojmom. Na hliníkový plech som ešte pripevnil tri hroty, na ktorých celé šasi stojí. Na spodnej strane vzadu je pripevnená ešte krabička s konektormi cinch a zemniacou skrutkou.

Ložisko a subtanier
Ďalší diel, ktorý som použil z pôvodného gramofónu bolo ložisko. Ložisko je mosadzné s teflónovou podložkou. Do neho presne zapadá oceľová oska, na ktorej je nalisovaný subtanier. Ložisko som si vyrábať netrúfol, pôvodné sa mi zdalo postačujúce, aj keď samotný subtanier by mohol byť nalisovaný trochu presnejšie a pri pozornom pohľade subtanier mierne pláva. Možno časom niečo vymyslím a ešte sa ho pokúsim upraviť, prípadne vymeniť za kvalitnejší.

Ramienko a prenoska
Ramienko pochádza z produkcie Pro-Ject. Keďže som ho mal v pôvodnom gramofóne a nebolo poškodené, použil som ho. Materiál ramienka je hliník a tento materiál má sklony k rezonanciám, čo sa môže na zvuku prejaviť, ja som však bol aj predtým s týmto ramienkom spokojný, tak som si ho ponechal. Predpokladám, že pri priamom porovnaní s carbonovým ramienkom tejto značky by mohlo nastať vo zvuku isté zlepšenie, zatiaľ mi však postačuje. Najväčšou ozdobou celého gramofónu je však prenoska. Je ňou vysokovýstupová MC prenoska Dynavector 10x5. Táto prenoska je mnohým fanúšikom analógu notoricky známa a po mojich doterajších skúsenostiach sa oplatilo do nej investovať. Prenoska vyniká hlavne vynikajúcim podaním stredov, výšky sú takisto výborné. Mierny nedostatok spodných tónov je jediné, čo im môžem vytýkať, avšak nie je to až také zlé a pri vačšinou nedostatočnom zatlmení posluchových miestností na spodných frekvenciách je to veľakrát možno aj výhoda. Niekomu sa môže zdať, že táto prenoska je pre DIY gramofón aj trochu zbytočný luxus, nie je to však pravda. Podľa mňa totiž ťažisko kvalitného zvuku spočíva hlavne na použitej prenoske.
Kryt
Keď som už mal gramofón hotový, zistil som, že mi ešte chýba kryt. Ten som si vyrobil z plexiskla, ktoré som pospájal malými hliníkovými profilmi. Takto som si vyrobil celkom pekný, ale hlavne účelný kryt za pár korún. Originálne kryty sú podstatne drahšie a na zvuk nemajú aj tak žiadny vplyv.